HearAndNow

Festival
Programma
2025
Concert 1: Oorsprong
Donderdag 6 maart 20:00 Vondelkerk
D. Howard - Symmetry voor twee violen
(Emma Roijackers - viool, Laura Rickard - viool)
J. Brahms - Intermezzo in A groot op. 118
(Vera Kooper - Piano)
M. Padding - Pianokwartet: Short histories on nothing
(Emma Roijackers - viool, Hannah Strijbos - altviool, Leonard Elschenbroich- cello, Vera Kooper - piano)
R. Wagner - Delen uit 'Tristan und Isolde' voor pianokwartet
(Laura Rickard - viool, Connie Pharoah, altviool - Rainer Crosett- cello, Vera Kooper - piano)
​
Pauze
​
R. Strauss - Pianokwartet in c klein op. 13
(Emma Roijackers - viool, Hanna Strijbos - altviool, Leonard Elschenbroich - cello, Vera Kooper - piano)
​
Meer informatie over de artiesten klik hier.
​
Standaard ticket: 25-,
Jongeren t/m 30 jaar: 10-,
Kinderen t/m 12 jaar: gratis
Passe- partout: 60-,
De openingsavond begint bij de oorsprong: Richard Strauss, die als jonge componist nog zijn eigen muzikale taal zocht. Welke invloed klinkt sterker door in het vroege werk van Strauss: die van Brahms of Wagner? We laten u dat zelf ontdekken met zijn indrukwekkende, maar zelden uitgevoerde Pianokwartet in c klein.
Die zoektocht naar een eigen stem stopt niet bij Strauss. Ook hedendaagse componisten maken deze ontwikkeling door. Martijn Padding en de veelbelovende jonge Dani Howardtonen dat in twee vroege werken - een boeiende spiegeling tussen toen en nu.


In dit concert staan we midden in de ontwikkeling van Richard Strauss. Hier klinkt zijn muziek zoals we die van hem kennen: compromisloos, vol energie en meeslepend. Dat vraagt om een avontuurlijk programma met verrassende combinaties.
We presenteren de première van een nieuw hoorntrio van de Nederlandse componist Geert van Keulen, een werk dat speciaal voor deze bezetting is geschreven. Daarnaast horen we delen uit een van Strauss’ meest geliefde werken, Der Rosenkavalier, uitgevoerd in dezelfde unieke en nog nooit eerder gehoorde bezetting: viool, hoorn en orgel. Zo werpen we een nieuw licht op klassieke meesterwerken en traditionele kamermuziekensembles.
Concert 2: Een nieuw licht
Vrijdag 7 maart 20:15
Orgelpark
​​​
Let op! Tickets zijn binnenkort verkrijgbaar via de website van het Orgelpark. Deze tickets maken geen deel uit van de Passe Partout.
R. Strauss - sonate voor viool en piano op. 18
(Shannon Lee- viool, Laurens de Man - piano)
G. van Keulen - Hoorn trio (première)
(Emma Roijackers - viool, Mees Vos - hoorn, Laurens de Man - piano)
​
pauze
​
M. Reger - Phantasie und Fugue op. 135b voor orgel (opgedragen aan R. Strauss)
(Laurens de Man - orgel)
R. Strauss - Delen uit 'Der Rosenkavalier' (door Laurens de Man gearrangeerd voor viool, hoorn en orgel)
(Emma Roijackers - viool, Mees Vos - hoorn, Laurens de Man - orgel)
​​
​Meer informatie over de artiesten klik hier.
​
Standaard ticket: 20-,
CJP: 12,50 -,
​
Masterclass
Zaterdag 8 maart 14:00-15:00 Vondelkerk
Cellist Rainer Crosett geeft een openbare masterclass aan twee veelbelovende jonge talenten. Als een van de toonaangevende cellisten van dit moment deelt hij zijn inzichten als solist, kamermusicus en ondernemer in de hedendaagse muziekwereld. Een unieke kans om van dichtbij te zien hoe muziek tot leven komt en hoe musici zich ontwikkelen.
Meer informatie over de artiesten klik hier.
Standaard ticket: 7,50-,
Kinderen t/m 12 jaar: gratis
Jongeren tm 30 jaar: 1-,
Passe-partout: 60-,


Het derde concert draait om een thema dat componisten al eeuwenlang inspireert: hoop en wanhoop. Muziek die voortkomt uit spanningen en ingrijpende gebeurtenissen, maar waarin altijd een sprankje licht doorklinkt. De hedendaagse componist PÄ“teris Vasksvertaalt dit in pure melodieën en etherische klanken, terwijl George Crumb in Black Angels de musici uitdaagt tot het uiterste. Een klassiek strijkkwartet wordt hier uitgebreid met slagwerk, gongen en zelfs klinkende wijnglazen, waarmee hij de grenzen van klassieke muziek opzoekt.
We eindigen met Strauss’ Metamorphosen, een aangrijpend werk dat in de nasleep van de Tweede Wereldoorlog werd geschreven en vol weemoed en reflectie zit.
Concert 3: Angels
Zaterdag 8 maart 20:00
Vondelkerk
​​​​
G. Crumb - 'Black Angels' voor strijkkwartet en percussie
(Emma Roijackers - viool, Shannon Lee - viool, Connie Pharoah -alvtiool, Rainer Crosett - cello)
P. Vasks - 'Lonely Angel' voor Solo viool en strijkorkest
(Laura Rickard - Solo viool, Leonard Elschenbroich- dirigent
Strijkorkest met jonge talenten uit Nederlandse orkesten en conservatoria)
​
pauze
​
R. Strauss - 'Metamorphosen' voor septet
(Emma Roijackers - viool, Laura Rickard- viool, Hannah Strijbos - altviool, Connie Pharoah - altviool, Leonard Elschenbroich - cello, Rainer Crosett. cello, Lucia Matteo Calvo- contrabas)
​​
​Meer informatie over de artiesten klik hier.
​
Standaard ticket: 25-,
Jongeren t/m 30 jaar: 10-,
Kinderen t/m 12 jaar: gratis
Passe- partout: 60-,
Concert 4: Festival Finale
Zondag 9 maart 17:00
Vondelkerk
​​​​
R. Strauss - sextet uit Capriccio op 85
(Emma Roijackers - viool, Laura Rickard - viool, Hannah Strijbos - altviool, Liselot Blomaard - altviool, Anastasia Feruleva - cello, Rainer Crosett- cello)
B. Bartók - strijkkwartet nr. 1 in a klein
(Shannon Lee - viool, Laura Rickard - viool, Hannah Strijbos - altviool, Rainer Crosett - cello)​
​
pauze
​
M. Wantenaar - octet voor strijkers
((Shannon Lee - viool, Laura Rickard - viool, Iris van Nuland - viool, Emma Roijackers - viool, Liselot Blomaard - altviool, Hannah Strijbos - altviool, Rainer Crosett - cello, Anastasias Feruleva - cello)
R. Strauss - Vier letzte Lieder (voor trio en zang)
(Emma Roijackers - viool, Mees Vos - hoorn, Laurens de Man - piano, Lotte Bets Dean- zang)
​​
​Meer informatie over de artiesten klik hier.
​
Standaard ticket: 25-,
Jongeren t/m 30 jaar: 10-,
Kinderen t/m 12 jaar: gratis
Passe- partout: 60-,

In het slotconcert maken we een stap richting het heden en horen we hoe de muziek zich verder ontwikkelt. Richard Strauss werd in zijn latere werken experimenteler en zijn muziek kreeg steeds diepere lagen van betekenis.
We kijken vooruit met Béla Bartóks eerste strijkkwartet, waarin hij als jonge componist nog hoorbaar beïnvloed werd door Strauss, maar tegelijkertijd zijn eigen weg begon te vinden. Mathilde Wantenaar, een van de meest veelbelovende hedendaagse componisten van Nederland, laat in haar Octet voor strijkers horen hoe de muziek van nu klinkt. Voorafgaand aan de uitvoering zal Mathilde zelf een inleiding verzorgen over haar werk en inspiratie.
Geen werk past beter als afsluiting van het festival dan Strauss’ Vier letzte Lieder, een compositie vol kalmte en acceptatie, waarin de reflectie van een groot componist op het einde van zijn leven doorklinkt. Een intens en ontroerend slotstuk dat in schril contrast staat met de onstuimigheid van de laat-romantiek.